ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان میباشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس میتواند از این حقوق یا مجتمعاً به طور خصوصی یا به طور عمومی برخوردار باشد.
ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران, تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۹ شمسی است. این گزارش به صورت آماری – تحلیلی ارائه میشود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همینطور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیتهای مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیتهای فراوان در ایران محسوب میشود.
مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت جمهوری اسلامی ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به خصوص در حوزه دیده بانی و گزارشگری نقض حقوق بشر و همینطور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیتهای مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر بسیاری از فعالان و گزارشگران در زندان و بازداشت هستند) با محدودیتهای فراوان در ایران محسوب میشود.
برای آگاهی این که در بسیاری از موارد نقض حقوق شهروندان و پیروان سایر ادیان در ایران به دلیل تهدید خانواده های افراد بازداشت و یا محکوم به حبس شده و یا به هر طریق حقوق شهروندی وی نقض شده از سوی ارگانهای امنیتی و قضائی تهدید به پرونده سازی مجدد در صورت رسانه ای کردن پرونده فرد می شوند.
فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروههای مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری به نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیتهای مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار دادهاند.
بازداشتها و خشونتهای هدفمند ارگانهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. ادیان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم میشوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت فشارهای بیشتری قرار دارند، آنها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هماکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره میکردند، در زندانهای اوین و رجایی شهر به سر میبرند و دهها تن از پیروان آن نیز در زندانهای کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبسهای طولانی شدهاند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیتهایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت میشناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی میشود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطلاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت میشناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال میشود، آنها که اکثراً در مناطق حاشیهای کشور زندگی میکنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .
اهل سنت
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تکتک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواستهای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی میشود.
زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را میگذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیدهشان مورد بیاحترامی قرار میگیرند.
اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران, برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار میدهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیتهای کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهرهمندی برابر از فرصتها و امکانات محروم هستند، همینطور با موانع و محدودیتهای جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبهرو هستند.
در این ماه
به گزارش حقوق بشر در ایران, در تاریخ ۱۶ مرداد ماه ۱۳۹۹, یحیی صیدمرادی – متولد: ۱۳۸۰، آرش دارابی – متولد: ۱۳۸۱ و افشین صیدمرادی – متولد: ۱۳۷۹, جملگی هر ۳ شهروند اهل سنت و از اهالی روستای داراب از توابع بخش ریژاو در شهرستان دالاهو توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز پنجشنبه ۲۳ مرداد ماه ۱۳۹۹, اسماعیل علی پروری, شهروند اهل سنت، ساکن شهرستان بوکان توسط نیروهای امنیتی این شهرستان بازداشت و جهت بازجوئی و تفهیم اتهام به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز چهارشنبه ۲۹ مرداد ماه ۱۳۹۹, ماموستا حسین جنگ خواه, فعال مذهبی اهل سنت و از اهالی منطقه ترگور شهرستان ارومیه توسط نیروهای امنیتی این شهرستان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز سه شنبه ۴ شهریور ماه ۱۳۹۹, افشین صیدمرادی, یحیی صیدمرادی و آرش دارابی, سه شهروند سنی مذهب اهل روستای داراب شهرستان دالاهو واقع در استان کرمانشاه, پس از اتمام بازجوییها و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه هایی به مبالغ ۴ و ۵ میلیارد ریال, تا اتمام مراحل دادرسی بطور موقت از زندان دیزل آباد کرمانشاه آزاد شدند. از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به این افراد اطلاعی در دسترس نیست اما این افراد با اتهاماتی مرتبط با گروههای مذهبی اهل سنت مورد بازجوئی و تفهیم اتهام قرار گرفتند.
به گزارش حقوق بشر در ایران, عصر چهارشنبه ۵ شهریور ماه ۱۳۹۹, عبدالکریم کعبی – متولد: ۱۳۶۴ و محمود سعدی – متولد: ۱۳۵۷, شهروندان ساکن شهرستان شوش واقع در استان خوزستان پس از اتمام مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام و بلاتکلیفی ۳ ساله در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهرستان هر یک با تودیع قرار وثیقه بطور جداگانه از بازداشت آزاد شدند. اطلاع دقیقی در دسترس نیست اما اتهام دگراندیشی مذهبی و گرایش از شیعه به اهل سنت و انجام تبلیغات مذهبی مرتبط با اهل سنت دلیل اصلی بازداشت آنها بوده است”.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز دوشنبه ۳ شهریور ماه ۱۳۹۹, حافظ اصغر کوهی, فعال مذهبی اهل سنت با دریافت تماس تلفنی به اداره اطلاعات شهرستان راسک از توابع استان سیستان و بلوچستان احضار و تحت بازجوئی و تهدید قرار گرفت. این شهروند اهل سنت اخیراً با تودیع قرار وثیقه تا اتمام مراحل دادرسی از بازداشت آزاد شده است.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز یکشنبه ۲ شهریور ماه ۱۳۹۹, مسلم زغيبي – فرزند: طعمه، صاحب كراسي و حسین عگبي, سه شهروند اهل سنت اهل شهرستان شوشتر و بلاتکلیف در زندان مرکزی این شهرستان پس از اتمام بازجوئی و تحمل بلاتکلیفی ۲ ساله هر یک با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۳ میلیارد ریال بطور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی آزاد شدند.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز شنبه ۱ شهریور ماه ۱۳۹۹, فرشاد جهش و ماموستا حامد علی مشکوه, دو فعال مذهبی اهل سنت ساکن ارومیه پس از گذشت ۱ ماه همچنان در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهرستان بلاتکلیف هستند.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز چهارشنبه ۱ مرداد ماه ۱۳۹۹, حامد علی مشکوه – متولد: ۱۳۶۳ و فرشاد جهش – متولد: ۱۳۶۷, دو فعال مذهبی اهل سنت ساکن شهرستان ارومیه توسط نیروهای امنیتی این شهرستان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز یکشنبه ۹ شهریور ماه ۱۳۹۹، قاسم آبسته، زندانی عقیدتی اهل سنت محکوم به اعدام و محبوس در اندرزگاه ۷ سالن ۲۱ زندان رجائی شهر کرج علیرغم احساس درد شدید از ناحیه معده، روده, مشکلات شدید کلیوی, آرتروز گردن و همچنین ایجاد غده ای در معده اش علیرغم معاینه اولیه در بهداری و مشکوک شدن پزشکان به احتمال سرطانی بودن غده مذکور از حق درمان محروم مانده است.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۱۲ شهریور ماه ۱۳۹۹، مسلم زغيبي – فرزند: طعمه، صاحب كراسي و حسین عگبي, سه شهروند سنی مذهب اهل شوشتر، به دستور دادستان این شهرستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. هر ۳ نفر این افراد اخیراً با تودیع قرار وثیقه پی از تحمل بلاتکلیفی طولانی مدت از بازداشت آزاد شده بودند.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه ۱۳ شهریور ماه ۱۳۹۹، عدنان عچرش – متولد: ۱۳۵۵، عادل مرئی – متولد: ۱۳۵۶ و حسین عامری – متولد: ۱۳۵۹، هر سه شهروند اهل اهواز و از دگراندیشان مذهبی به اتهام تغییر مذهب از شیعه به اهل سنت از مهر ماه سال ۱۳۹۴، هر یک به تحمل ۱۰سال حبس تعزیری توام با تبعید به زندان قائن محکوم و در حال تحمل این دوران هستند.
به گزارش حقوق بشر در ایران، در خواست اعاده دادرسی بر احکام اعدام صادره بر علیه فرهاد سلیمی, ایوب کریمی, قاسم آبسته, داوود عبداللهی, انور خضری, کامران شیخه و خسرو بشارت, هفت تن از زندانیان عقیدتی اهل سنت محبوس در اندرزگاه ۷ سالن ۲۱ زندان رجائی شهر کرج, با اتهامات محاربه, افساد فی الارض, بغی « مبارزه مسلحانه » و عضویت در گروههای سلفی « القاعده », توسط شعبه ۳۸ دیوان عالی کشور رد و این شهروندان هر لحظه در خطر اجرای حکم اعدام قرار دارند.
به گزارش حقوق بشر در ایران، فرشاد جهش و اسماعیل علی پروری، دو شهروند اهل سنت ساکن ارومیه و محبوس و بلاتکلیف در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهرستان پس از اتمام بازجوئی و تفهیم اتهام به زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند. اتهام تفهیم شده به این افراد همکاری با گروههای سلفی عنوان شده است.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه ۲۷ شهریور ماه ۱۳۹۹، مولوی فضل الرحمن کوهی, فعال مذهبی اهل سنت و امام جماعت پیشامگ شهرستان سرباز و از منتقدان به سیاستهای غلط حکومتی در نوع برخورد با پیروان اهل سنت علیرغم گذشت نزدیک به ۹ ماه از زمان بازداشت بطور بلاتکلیف در بازداشتگاه اطلاعات سپاه زاهدان بسر می برد. این فعال شهروند اهل سنت از تاریخ ۷ آذر ماه ۱۳۹۸ در بازداشت نیروهای امنیتی بسر می برد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۹، فائق شریعت پناه، آمانج حمزه لو و ماموستا طاهر شیخی، سه فعال مذهبی اهل سنت پس از اتمام بازجوئی و تفهیم اتهام در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به زندان مرکزی این شهر منتقل شدند. فائق شریعت پناه، ساکن روستای حاجی آباد از توابع منطقه چومی مجیدخان شهرستان بوکان، در تاریخ ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹ توسط نیروهای امنیتی در بوکان بازداشت و برای بازجوئی و تفهیم اتهام به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شد. همچنین در تاریخ ۲۳مرداد ماه ۱۳۹۹, آمانج حمزه لویی, دیگر فعال مذهبی اهل سنت ساکن شهرستان بوکان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده بود. همچنین ماموستا طاهر شیخی، هم در تاریخ ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹، توسط نیروهای امنیتی در بوکان بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده بود.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۲۳ شهریور ماه ۱۳۹۹، عبدالعزیز حیدر پور، شهروند اهل سنت ساکن روستای کهریز از توابع شهرستان ارومیه را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز جمعه ۲۸ شهریور ماه ۱۳۹۹، محمدایوب بارانی، فعال مذهبی اهل سنت ساکن شهرستان سرباز پس از احضار به اداره اطلاعات شهرستان راسک تحت بازجوئی قرار گرفت.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز جمعه ۷ شهریور ماه ۱۳۹۹، علی نصرت زهی – متولد: ۱۳۸۰ – فرزند: عبدالباقی – اهل شهرستان سراوان و فعال مذهبی اهل سنت، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی این شهرستان به مکان نامعلومی منتقل شد.
در این ماه
به گزارش حقوق بشر در ایران, در تاریخ ۱۶ مرداد ماه ۱۳۹۹, یحیی صیدمرادی – متولد: ۱۳۸۰، آرش دارابی – متولد: ۱۳۸۱ و افشین صیدمرادی – متولد: ۱۳۷۹, جملگی هر ۳ شهروند اهل سنت و از اهالی روستای داراب از توابع بخش ریژاو در شهرستان دالاهو توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز پنجشنبه ۲۳ مرداد ماه ۱۳۹۹, اسماعیل علی پروری, شهروند اهل سنت، ساکن شهرستان بوکان توسط نیروهای امنیتی این شهرستان بازداشت و جهت بازجوئی و تفهیم اتهام به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز چهارشنبه ۲۹ مرداد ماه ۱۳۹۹, ماموستا حسین جنگ خواه, فعال مذهبی اهل سنت و از اهالی منطقه ترگور شهرستان ارومیه توسط نیروهای امنیتی این شهرستان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز سه شنبه ۴ شهریور ماه ۱۳۹۹, افشین صیدمرادی, یحیی صیدمرادی و آرش دارابی, سه شهروند سنی مذهب اهل روستای داراب شهرستان دالاهو واقع در استان کرمانشاه, پس از اتمام بازجوییها و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه هایی به مبالغ ۴ و ۵ میلیارد ریال, تا اتمام مراحل دادرسی بطور موقت از زندان دیزل آباد کرمانشاه آزاد شدند. از مصادیق حقوقی اتهامات تفهیم شده به این افراد اطلاعی در دسترس نیست اما این افراد با اتهاماتی مرتبط با گروههای مذهبی اهل سنت مورد بازجوئی و تفهیم اتهام قرار گرفتند.
به گزارش حقوق بشر در ایران, عصر چهارشنبه ۵ شهریور ماه ۱۳۹۹, عبدالکریم کعبی – متولد: ۱۳۶۴ و محمود سعدی – متولد: ۱۳۵۷, شهروندان ساکن شهرستان شوش واقع در استان خوزستان پس از اتمام مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام و بلاتکلیفی ۳ ساله در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهرستان هر یک با تودیع قرار وثیقه بطور جداگانه از بازداشت آزاد شدند. اطلاع دقیقی در دسترس نیست اما اتهام دگراندیشی مذهبی و گرایش از شیعه به اهل سنت و انجام تبلیغات مذهبی مرتبط با اهل سنت دلیل اصلی بازداشت آنها بوده است”.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز دوشنبه ۳ شهریور ماه ۱۳۹۹, حافظ اصغر کوهی, فعال مذهبی اهل سنت با دریافت تماس تلفنی به اداره اطلاعات شهرستان راسک از توابع استان سیستان و بلوچستان احضار و تحت بازجوئی و تهدید قرار گرفت. این شهروند اهل سنت اخیراً با تودیع قرار وثیقه تا اتمام مراحل دادرسی از بازداشت آزاد شده است.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز یکشنبه ۲ شهریور ماه ۱۳۹۹, مسلم زغيبي – فرزند: طعمه، صاحب كراسي و حسین عگبي, سه شهروند اهل سنت اهل شهرستان شوشتر و بلاتکلیف در زندان مرکزی این شهرستان پس از اتمام بازجوئی و تحمل بلاتکلیفی ۲ ساله هر یک با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۳ میلیارد ریال بطور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی آزاد شدند.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز شنبه ۱ شهریور ماه ۱۳۹۹, فرشاد جهش و ماموستا حامد علی مشکوه, دو فعال مذهبی اهل سنت ساکن ارومیه پس از گذشت ۱ ماه همچنان در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهرستان بلاتکلیف هستند.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز چهارشنبه ۱ مرداد ماه ۱۳۹۹, حامد علی مشکوه – متولد: ۱۳۶۳ و فرشاد جهش – متولد: ۱۳۶۷, دو فعال مذهبی اهل سنت ساکن شهرستان ارومیه توسط نیروهای امنیتی این شهرستان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز یکشنبه ۹ شهریور ماه ۱۳۹۹، قاسم آبسته، زندانی عقیدتی اهل سنت محکوم به اعدام و محبوس در اندرزگاه ۷ سالن ۲۱ زندان رجائی شهر کرج علیرغم احساس درد شدید از ناحیه معده، روده, مشکلات شدید کلیوی, آرتروز گردن و همچنین ایجاد غده ای در معده اش علیرغم معاینه اولیه در بهداری و مشکوک شدن پزشکان به احتمال سرطانی بودن غده مذکور از حق درمان محروم مانده است.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۱۲ شهریور ماه ۱۳۹۹، مسلم زغيبي – فرزند: طعمه، صاحب كراسي و حسین عگبي, سه شهروند سنی مذهب اهل شوشتر، به دستور دادستان این شهرستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. هر ۳ نفر این افراد اخیراً با تودیع قرار وثیقه پی از تحمل بلاتکلیفی طولانی مدت از بازداشت آزاد شده بودند.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه ۱۳ شهریور ماه ۱۳۹۹، عدنان عچرش – متولد: ۱۳۵۵، عادل مرئی – متولد: ۱۳۵۶ و حسین عامری – متولد: ۱۳۵۹، هر سه شهروند اهل اهواز و از دگراندیشان مذهبی به اتهام تغییر مذهب از شیعه به اهل سنت از مهر ماه سال ۱۳۹۴، هر یک به تحمل ۱۰سال حبس تعزیری توام با تبعید به زندان قائن محکوم و در حال تحمل این دوران هستند.
به گزارش حقوق بشر در ایران، در خواست اعاده دادرسی بر احکام اعدام صادره بر علیه فرهاد سلیمی, ایوب کریمی, قاسم آبسته, داوود عبداللهی, انور خضری, کامران شیخه و خسرو بشارت, هفت تن از زندانیان عقیدتی اهل سنت محبوس در اندرزگاه ۷ سالن ۲۱ زندان رجائی شهر کرج, با اتهامات محاربه, افساد فی الارض, بغی « مبارزه مسلحانه » و عضویت در گروههای سلفی « القاعده », توسط شعبه ۳۸ دیوان عالی کشور رد و این شهروندان هر لحظه در خطر اجرای حکم اعدام قرار دارند.
به گزارش حقوق بشر در ایران، فرشاد جهش و اسماعیل علی پروری، دو شهروند اهل سنت ساکن ارومیه و محبوس و بلاتکلیف در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهرستان پس از اتمام بازجوئی و تفهیم اتهام به زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند. اتهام تفهیم شده به این افراد همکاری با گروههای سلفی عنوان شده است.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه ۲۷ شهریور ماه ۱۳۹۹، مولوی فضل الرحمن کوهی, فعال مذهبی اهل سنت و امام جماعت پیشامگ شهرستان سرباز و از منتقدان به سیاستهای غلط حکومتی در نوع برخورد با پیروان اهل سنت علیرغم گذشت نزدیک به ۹ ماه از زمان بازداشت بطور بلاتکلیف در بازداشتگاه اطلاعات سپاه زاهدان بسر می برد. این فعال شهروند اهل سنت از تاریخ ۷ آذر ماه ۱۳۹۸ در بازداشت نیروهای امنیتی بسر می برد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۹، فائق شریعت پناه، آمانج حمزه لو و ماموستا طاهر شیخی، سه فعال مذهبی اهل سنت پس از اتمام بازجوئی و تفهیم اتهام در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به زندان مرکزی این شهر منتقل شدند. فائق شریعت پناه، ساکن روستای حاجی آباد از توابع منطقه چومی مجیدخان شهرستان بوکان، در تاریخ ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹ توسط نیروهای امنیتی در بوکان بازداشت و برای بازجوئی و تفهیم اتهام به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شد. همچنین در تاریخ ۲۳مرداد ماه ۱۳۹۹, آمانج حمزه لویی, دیگر فعال مذهبی اهل سنت ساکن شهرستان بوکان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده بود. همچنین ماموستا طاهر شیخی، هم در تاریخ ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹، توسط نیروهای امنیتی در بوکان بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده بود.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۲۳ شهریور ماه ۱۳۹۹، عبدالعزیز حیدر پور، شهروند اهل سنت ساکن روستای کهریز از توابع شهرستان ارومیه را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز جمعه ۲۸ شهریور ماه ۱۳۹۹، محمدایوب بارانی، فعال مذهبی اهل سنت ساکن شهرستان سرباز پس از احضار به اداره اطلاعات شهرستان راسک تحت بازجوئی قرار گرفت.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز جمعه ۷ شهریور ماه ۱۳۹۹، علی نصرت زهی – متولد: ۱۳۸۰ – فرزند: عبدالباقی – اهل شهرستان سراوان و فعال مذهبی اهل سنت، پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی این شهرستان به مکان نامعلومی منتقل شد.
ردیف | موارد نقض حقوق بشر | جمع موارد |
۱ | بازداشت | ۸ |
۲ | بیخبری از افراد بازداشت شده | ۲ |
۳ | تفهیم اتهام | ۱۰ |
۴ | تفتیش عقیده | ۱۰ |
۵ | بلاتکلیفی افراد بازداشت شده | ۸ |
۶ | احضار تلفنی جهت بازجوئی | ۲ |
۷ | بازجوئی | ۲ |
۸ | محرومیت از حق درمان | ۱ |
۹ | صدور حکم حبس تعزیری | ۳ |
۱۰ | صدور حکم تبعید | ۳ |
۱۱ | محرومیت از حق دادرسی عادلانه | ۷ |
۱۲ | آزادی با تودیع قرار وثیقه | ۸ |
جمع کل موارد | ۶۴ مورد |
بهائیان
ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی میشود. این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمیخواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمیکنند. با این حال رژیم دینی ایران آنها را تحت تعقیب قرار میدهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بودهاند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگیرند و همواره در معرض دستگیریهای بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفتهاند. بهائیان هرگز قادر نبودهاند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار میگیرند.
انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکانپذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مفاد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ از ماده ۱۹ میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بینالمللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناختهشده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهرهمندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار میگیرد، مرتفع سازند.
ممانعت از کسب وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیتهایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ میکنند.
در این ماه
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز سه شنبه ۲۸ مرداد ماه ۱۳۹۹, اردشیر فنائیان, شهروند بهائی در پی عدم موافقت مسئولان قضائی و اداره اطلاعات سمنان با تمدید مرخصی برای تحمل ادامه حبس تعزیری به زندان سمنان بازگشت.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز یکشنبه ۲ شهریور ماه ۱۳۹۹, مژده اقترافی, شهروند بهائی ساکن اصفهان در پی مراجعه به اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت شد. همچنین هوشمند طالبی, همسر این شهروند بهائی هم در پی یورش ۵ تن از ماموران اداره اطلاعات به منزل شخصی آنها در ویلاشهر اصفهان پس از تفتیش منزل و ضبط وسائل شخصی بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان دستگرد این شهرستان منتقل شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه ۱۱ شهریور ماه ۱۳۹۹، میترا بندی امیرآبادی و هیوا یزدان مهدی آبادی، دو شهروند بهائی اهل یزد و محبوس در بازداشتگاه اداره اطاعات این شهرستان پس از اتمام بازجوئی، تفهیم اتهام و تحمل بلاتکلیفی طولانی مدنی هر یک با تودیع قرار وثیقه بطور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی از بازداشت آزاد شدند. این ۲ شهروند بهائی در تاریخ ۱۰ خرداد ماه سالجاری توسط ماموران اداره اطلاعات یزد بازداشت شده بودند.
به گزارش حقوق بشر در ایران، رویا ملاکی, عطاالله ملاکی، سعید ملاکی, آرزو محمدی، فرزانه دیمی، نسرین قدیری، بنفشه مختاری و عطیه صالحی, هشت تن از شهروند بهائی ساکن بیرجند، توسط شعبه ۴ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان جنوبی به ریاست ابراهیم رمضانی و مستشار دادگاه حمید عرب زاده، با اتهام « عضویت در تشکیلات غیر قانونی و مخل امنیت فرقه بهائیت » در مجموع به تحمل ۱۱ سال و ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شدند. همچنین رحمت الله دیمی، دیگر متهم این پروند هم تبرئه و قرار منع تعقیب وی صادر شد. این شهروندان بهائی در مرحله بدوی مجموعاً به تحمل ۵۱ سال و ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۱۹ شهریور ماه ۱۳۹۹، مهرداد موسوی خولنجانی، شهروند بهائی و زندانی عقیدتی محبوس در زندان مرکزی « دستگرد » اصفهان، پس از تودیع قرار وثیقه به مرخصی اعزام شد. این شهروند بهائی در حال سپری کردن دوران حبس تعزیری ۶ ماهه خود است.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۹، مریم لقایی و میترا فرصتی پور، شهروندان بهائی ساکن روستای گیلاوند از توابع شهرستان دماوند از تاریخ ۱۳ مرداد ماه سالجاری دوران محکومیت حبس تعزیری خود را در بند زنان زندان اوین سپری می کنند. این ۲ شهروند بهائی پس از بازداشت در مهر ماه سال ۱۳۹۸ و طی مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام توسط دادگاه انقلاب به ترتیب به تحمل ۳ ماه حبس تعزیری و ۱ سال حبس تعزیری محکوم شدند.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۹، کیانا رضوانی و کیمیا مصطفوی، دو شهروند بهائی ساکن کرمان و محبوس در زندان مرکزی این شهرستان پس از نصب پابند الکترونیکی از این زندان آزاد شدند و باقی مانده دوران حب خود به این طریق سپری خواهند کرد. این دو شهروند بهائی در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب کرمان هر یک به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم و پس از ارجاع پرونده به دادگاه تجدیدنظر هر یک به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.
ردیف | موارد نقض حقوق بشر | جمع موارد |
۱ | بازداشت | ۲ |
۲ | تفتیش منزل | ۱ |
۳ | ضبط وسائل | ۱ |
۴ | بلاتکلیفی افراد در بازداشت علیرغم اتمام بازجوئی و ممانعت از آزادی موقت | ۲ |
۵ | محاکمه | ۱۰ |
۶ | صدور حکم حبس تعزیری | ۱۰ |
۷ | آغاز دوران محکومیت حبس تعزیری | ۴ |
۸ | تبرئه و صدور قرار منع تعقیب | ۱ |
۹ | اعزام به مرخصی | ۱ |
۱۰ | آزادی با تودیع قرار وثیقه | ۲ |
۱۱ | آزادی زندانی و تحمل حبس با پابند الکترونیکی | ۲ |
جمع کل موارد | ۳۶ مورد |
مسیحیان
جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار میگیرند. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار میگیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بیشماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیتهای مذهبیشان زندانیشده، مورد اتهام و محکومیت قرار میگیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمانهای مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته میشود تعداد زیادی از مسیحیان شناختهشده تنها به جرمهایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر میبرند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم میشوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزهخواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندانهای ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شدهاند. فشار دستگاههای امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیتهای اعمالشده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواستههای آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان منجمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسیزبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی دادهاند و یا به کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شدهاند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناختهشده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگانهای مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد میکنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطهی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد میکند.
در این ماه
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز شنبه ۱ شهریور ماه ۱۳۹۹, ژوزف شهبازیان, شهروند مسیحی « ارمنی » ساکن تهران پس از اتمام مراحل بازجوئی, تفهیم اتهام و تحمل بلاتکلیفی در اندرزگاه ۴ زندان اوین با تودیع وثیقه ای به مبلغ ۲۰ میلیارد ریال تا اتمام مراحل دادرسی از بازداشت آزاد شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز شنبه ۱ شهریور ماه ۱۳۹۹، شیرکو سیاوشی, متولد: ۱۳۶۶, فرزند: محمد, اهل شهرستان سردشت, توسط نیروهای امنیتی این شهرستان پس از تفتیش منزل و ضبط وسائل شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران, روز جمعه ۷ شهریور ماه ۱۳۹۹, مهدی ابراهیم زاده, نوکیش مسیحی – متولد: ۱۳۶۲ – فرزند: ابراهیم – متاهل و دارای ۲ فرزند, اهل شهرستان سردشت در استان فارس پس از تفتیش منزل و ضبط وسائل شخصی توسط نیروهای امنیتی این شهرستان بازداشت شد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۹، محمدرضا « یوهان » امیدی، نوکیش مسیحی غیر تثلیثی، ساکن رشت، برای سپری کردن دوران تبعید ۲ ساله خود عازم شهرستان برازجان در استان بوشهر شد. این نوکیش مسیحی در پی کاهش محکومیت حبس تعزیری به ۲ سال اواخر مرداد ماه سالجاری از زندان اوین آزاد شد.
ردیف | موارد نقض حقوق بشر | جمع موارد |
۱ | بلاتکلیفی افراد در بازداشت | ۱ |
۲ | فرافکنی و حاشیه سازی | ۱ |
۳ | بازداشت | ۲ |
۴ | تفتیش منزل | ۲ |
۵ | ضبط وسائل | ۲ |
۶ | اجرای حکم تبعید | ۱ |
۷ | آزادی با تودیع قرار وثیقه | ۱ |
۸ | آزادی زندانی پس از اتمام دوران حبس تعزیری | ۱ |
جمع کل موارد | ۱۱ مورد |
سایر پیروان ادیان
بازداشتهای فراقانونی و خشونتهای هدفمند ارگانهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروههای مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری به نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیتهای مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار دادند.
در این ماه
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۱۵ شهریور ماه ۱۳۹۹، بهنام محجوبی نظام آبادی، درویش گنابادی محبوس در اندرزگاه ۸ سالن ۹ زندان اوین با توجه به ابتلا به بیماری اعصاب و روان و تجویز دارو از سوی پزشک متخصص و تهیه این داروها از سوی خانواده اش اما از دسترسی به این داروها در پی عدم قبول این داروها برای رساندن به این زندانی عقیدتی از سوی مسئولان زندان اوین از حق درمان محروم شده است. این زندانی عقیدتی در حالی تحمل حبس تعزیری ۲ ساله خود است.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۱۲ شهریور ماه ۱۳۹۹، ماشالله پسرکهن – متولد ۲۶ تیرماه ۱۳۳۹ – متاهل – دارای ۲ فرزند، شهروند یهودی محبوس در اتاق ۱۵ سالن ۲ اندرزگاه ۴ تیپ ۵ زندان تهران بزرگ، علیرغم ابتلا به بیماری قلبی، کم سوئی چشم و خرابی دندان از اعزام به مرکز درمانی تخصصی خارج از زندان محروم است. این زندانی عقیدتی در حال تحمل حبس تعزیری ۳ ساله خود علیرغم محرومیت از حق تماس با خانواده اش که در کشور اسرائیل زندگی می کنند بسر می برد.
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز جمعه ۱۴ شهریور ماه ۱۳۹۹، ماشالله پسرکهن، زندانی عقیدتی یهودی، محبوس در تیپ ۵ اندرزگاه ۴ سالن ۲ اتاق ۱۵ زندان تهران بزرگ برای انجام امور درمانی به مرخصی ۱۵ روزه اعزام شد. این زندانی عقیدتی در حال تحمل حبس تعزیری ۳ ساله خود علیرغم محرومیت از حق تماس با خانواده اش که در کشور اسرائیل زندگی می کنند بسر می برد.