🔹 ساختار قدرت شؤوونیستی حاصل تکاپوی روشنفکران و باستانگرایان فارس با ماهیت پنهان و آشکار اهمیت به زبان فارسی در محتوا و بازنمایی آن در اشکال نمادین ساختارهای قدرت بروکراتیک و فرهنگی در امر بیرونی پان ایرانستی خیزش خود را در قبضه قدرت و مالکیت مطلق ممالک محروسه، از یک طرف ساختار ائتنیکی و فرهنگی را به فارسگرایی تقلیل، از سویی دیگر آن را به ایرانشهری و پان ایزانیزم با تمسک به انواع امکانات بروکراتیک و برنامه ریزیهای فرهنگی، اجتماعی در سراسر ممالک محروسه به پان ایرانیزم تعمیم و بسط داد.
🔹 در ايران اعمال سياست هاى شوونيستى عليه مليت هاى غيرفارس بويژه رويه شوم نابودى عناصر و مؤلفه هاى فرهنگى ملت تورک را نبايد صرفا با روى كار آمدن سلسله پهلوى موازى دانست زيرا در پشت تمامى افكار آنتى تركى رضاشاه (که بعد ها بر خلاف تمامی خاندان خاقانهای تورک، هیچگونه پشتوانه ایلی و مقبولیت محبوبیت و مشروعیت برگرفته مؤلفههایی نظیر مذهبی سیاسی نداشت با شناسایی یک افسر انگلیسی به مقام شاهی رسانده شد) قبل از قبضه قدرت و سلطنت، نخبگان راسيست فارس قرار داشت كه با انتشار نشريه هايى با محوريت پان آريانيستى، نظير مجله آينده و محافل باستانگرایانه فارسی و لژهای فراماسونری به تبليغ افكار ضد توركى مى پرداختند بعد از دسيسه انحلال سلطنت قاجار و انتقال قدرت به رضا شاه هر كدام از اين شؤونيست های اکثرا ماسون، در دولت پهلوى به مناصب و مقام هاى دولتى گماشته شدند.
و خود رضاشاه نيز از آبشخور فكرى همین شؤوونیستها تغذيه ميكرد و با وضع قوانين و ايجاد نهادهايى نظير سازمان پرورش افكار متشكل از كميته هاى تاريخ (جعل و تاريخ سازى)، جغرافيا (تغيیر اسامى جغرافیايى توركى به فارسى)، فرهنگ (بزرگنمايى اغراق فرهنگ مادى و معنوى، تحقير فرهنگ توركى) و… به رياست احمد متين دفترى و تأسيس فرهنگستان زبان فارسى، اين برنامه ها با سرعت و شدت هر چه بيشتر عملياتى مى شد. اکنون نیز با اینکه نظام سلطنتی پهلوی با مجاهدت تمام اقشار اجتماعی و ملتهای ممالک محروسه سرنگون شده است ولی از منظر زیر ساختهای تشکیل دهنده دولت- ملت، و بنیان های فرهنگی و سیاسی آن با محوریت زبان بواسطه سیاستهای واضعان و نظریه پردازان پان ایرانیستی باز نمایی و تکثیر میشود. اگر در دوره پهلوی تکلم دانش آموزان به زبان تورکی در مدارس با استفاده از قوه قهریه قدغن و یا جریمه دار میشد اکنون با تغییر روش قوه قهریه به عبارتی علاج قبول از وقوع کرده و طرح ضد انسانی (بسندگی فارسی) را در قبل از ورود دانش آموز غیرفارس به مدرسه اجرا میکنند یعنی زبان را نطفه خفه کردن!
🔹 تمام نظریههایی که روزگاری امثال جواد شیخ الاسلامی ها، افشارها و ورجاوندها میدادند اکنون روح و اندیشه نژادپرستی آنها در بطحاییها و جواد طباطبائیها به قول معروف (دوْن به دوْن) شده و برای از بین بردن فرهنگ و زبان ملل غیر فارس از هیچ دسیسهای فرو نمی گذارند. اگر قبلا پان ایرانیستهای باستانگرا در سایه و نهادهای مطالعاتی برنامه می دادند هم اکنون آشکارا در بدنه دولت حضور دارند.
🔹 واضح و مبرهن است كه زبان گنجينه، و نماد هويت فرهنگى و ملي است. انتقال و فهم مواريث فرهنگى و ادبي از طريق زبان امكانپذيراست. يكي از ويژگي هاي هويت تداوم است زبان هم عامل و هم مصداق «تداوم هويت ملى» و فرهنگى در گذر زمان است. كتابت و نوشتار به عنوان رسانه اى مكتوب؛ كه واسطه انتقال و آموزش زبان است؛ يكي از مؤلفه ها و نهاد اصلى جامعه پذيرى و فرهنگ پذيرى به شمار مى رود. تدوام هویت تورکی ما را در این قرن اخیر بریده- بریده کردند حافظه تاریخی ما را در بین نسل امروز و گذشته مخدوش و یا آلوده کردند.
🔹 خط و نوشتار زبان مادري و آثار مكتوب به آن زبان در نهاد و سرشت آحاد يك ملت سبب انگيزش خود بالندگي، حس برتري جويى، احساس غرور و فخر به نياكان، ايجاد ارتباط نسل حال با پيشينيان و آيندگان و در نهايت به تحريك احساسات ملي گرايانه مى انجامد.
🔹 و از آنجا كه وسايل ارتباط جمعي خصوصا مطبوعات به اندازه مدرسه و نهادهاى آموزشى داراي كاركردهاى مهم اجتماعي است، زبان مورد استعمال اين رسانه ها موجب افزايش پديده هايى تحت عنوان «تحرك روانى» و «يگانگى عاطفى» ميان همزبانان آن ملت ميشود.
🔹 یگانگی عاطفی ما را در این قرن اخیر خواستند بگسلند چنانکه یک تورک از میانه با یک تورک از ساوه خاطره و حافظه تاریخی و ملی و فرهنگی مشترکی نداشته باشد در حالیکه خودشان سعی کردند از اقوامی که سنن، آداب زبان، فولکلور، موسیقی و دیگر مؤلفههای مشترک یک ائتنیک، را اشتراکا دارا نبودند با تعمیم زبان فارسی پروژه ملت سازی را آغاز کنند تا مارا به زبان خودشان وابسته و پیوستگی فرهنگی ما را منقطع نمایند.
🔷 علت اصلی تبعیضهای اقتصادی و سیاسی ائتنیکی ریشه در تبعیض زبانی دارد.
سخن سردبیر